čtvrtek 25. května 2023

    Pokusy o pěstování zeleniny jsem na naší zahradě vzdala poměrně brzy. Jednak nedokážu být důsledná v péči o záhonky a tak mi poměrně brzy vznikne neplánovaně "polykulturní" prostředí a pak už vůbec nedokážu "bojovat" se "škůdci", takže pro mě téměř nikdy na záhonku nic z toho, co jsem zasela, nezbude. 

   Ale nedávno jsem si uvědomila, že to vlastně vůbec nevadí. Naopak, teď, v době kdy všichni, kdo zeleninu pěstují, klečí ve svých záhoncích  a plejí, hnojí, sejí, sází a jednotí, já jenom sklízím to, co na naší louce roste samo. Divoké byliny - někdo říká plevely. Jsou jich desítky druhů, navíc jsou vesměs velice zdravé a léčivé, obsahují všechny vitamíny, minerály, enzymy a chlorofyl stejně jako zelenina a jsou velice vitální! 

   A co s nimi dělám? Především je každé ráno snídám. Každé ráno natrhám 200 až 250 gramů jedlých bylin a rozmixuji je spolu s ovocem, které mám zrovna po ruce a lžící kokosového jogurtu (ten přidávám hlavně kvůli vitamínům rozpustným v tucích, ale dost mi i chutná)  a pomalu si svůj půllitr vypiju. A pak je taky dávám hojně do polévek, vařím si z nich čaje, některé kvasím nebo je přidávám do vody s citrónem a do domácích limonád. 

  Spočítala jsem si, že když jich od půlky března do konce října každý den sklidím čtvrt kila, tak za jednu sezónu sklidím ze své zahrady přibližně 60 kilo "zeleniny"! A to bych na záhoncích nikdy nedokázala. 

   Od začátku jara sklízím kopřivy, bršlici, popenec, pampelišky (listy, stonky i květy), občas i podběl. Řebříček, jitrocele, různé svízele (povázku, syřišťový a přítulu - ten je nejchutnější), jetel luční, a silenku nadmutou. Rozrazil, hluchavky, slézy, oddenky pýru, lebedu, dobromysl, meduňku i mátu (aromatických bylinek přidávám spíš méně). Určitě jsem nějaké bylinky zapomněla. Na podzim hojně přidávám bobule jako aronii nebo rakytník (ten náš mixér zvládne hladce i s jadérky). V červenci máme bohatou úrodu moruší a díky smoothie jich stihneme sníst víc než by šlo jen tak.

   Typický recept vypadá přibližně takhle: Pro čtyři dospělé (cca dva litry) - dva banány, tři až čtyři pomeranče nebo broskve, nektarinky, ryngle, hrušku nebo jablko. Ze začátku, když je bylin málo kupuju i řapíkatý celer a tři čtyři stonky přidávám. Dvě velké lžíce kokosového jogurtu, trochu vody (dvě až tři deci) a čvrt kila plevelů). Pokud by vám nálož vitamínů nestačila, je možné do mixéru přidat i nějaké "superpotraviny". Já to dělávám brzy z jara, kdy je bylinek ještě málo a mám jen ovoce z obchodu.

   Smoothie chutná pokaždé jinak podle toho, jaké ovoce a které bylinky použijete. Ze začátku (anebo pro děti)  doporučuji poměr ovoce a zelených bylin obrátit výrazněji ve prospěch ovoce, postupně víc a víc zezeleňovat. Já už si jinou snídani představit nedokážu!

   Vždycky si musíte být jistí tím, co sbíráte. Doporučuji zakoupit si nějaký atlas bylin, hledat na internetu nebo ideálně nechat si poradit od někoho, kdo byliny bezpečně pozná. A vždycky je dobré vědět o rostlinách, které sbíráte co nejvíc. Jak se používají, co léčí, případně, zda nemají (jako léčivky) nějaká omezení v dávkování apod. Já hodně využívám šestidílný herbář léčivých rostlin od Zentricha a Janči (stále se dají jednotlivé díly sehnat dobře v antikvariátech) a stránky bylinkového doktora MUDr. Zbyňka Mlčocha (se kterým jsem kdysi osobně byla na jeho bylinkové procházce) nebo různé knihy Wolf-Dietera Storla. 



















   

Žádné komentáře:

Okomentovat