sobota 25. září 2021

    Jsou tady krásné zářijové dny a já přemýšlím, jestli mám v době, kdy se otužuje už skoro každý ještě k otužování co napsat - protože bych moc chtěla připomenout, že teď je právě ta nejlepší chvíle začít. A napadla mě přece jen jedna oblast, která tak často zmiňovaná není. V jednom článku jsem se kdysi dočetla, že ženy otužilkyně nemají gynekologické problémy. A protože jsem před čtyřmi roky prošla spolu s ledovou vodou i třetím (a nečekaným) těhotenstvím, tak bych k tomuto tématu chtěla něco napsat. Úplně na začátku mého otužování někdy v roce 2009 byl článek v časopisu Vlasta, kde žena otužilkyně (bohužel už si nevzpomínám na její jméno) povídala o tom, jak se seznámila skrz otužování se svým mužem a jak měli svatbu v ledové vodě. A myslím, že tenkrát psala i o tom, jak se jako těhotná otužovala dál a jak teď otužují svoje děti. 

   Když jsem otěhotněla já, hledala jsem na internetu informace ohledně otužování docela marně. Jediný článek, který jsem našla byl od JUDr. Tomáše Prokopa, ve kterém zmiňuje, že otužování je jednou z mála aktivit, se kterou lze začít i v těhotenství. A protože jsem se potom celé těhotenství otužovala poměrně hojně, ráda bych svoje zkušenosti zmínila. Zda miminko v břiše pocítí nějaké ochlazení nevím, rozhodně mu ale neublíží. Já jsem ve vodě o teplotě něco málo nad nulou plavala třikrát denně  pět minut. Později během léta (rodila jsem v srpnu) jsem se koupala v co nejstudenější vodě, jaká byla k dispozici. Syn se narodil, když mi bylo 42. Celé těhotenství proběhlo bez jakýchkoliv komplikací - moje lékařka mi řekla, že takový průběh těhotenství by mi záviděly i mnohem mladší maminky. Zrovna tak i porod ne úplně malého miminka byl hladký a rychlý, syn zdravý, spokojený a usměvavý.

   O něco později prošlo těhotenstvím spolu s ledovou vodou i několik žen z mého okolí se stejným průběhem. Samozřejmě je lepší začít s otužováním ještě před těhotenstvím - obzvlášť, pokud se vám otěhotnět nedaří, otužováním se totiž šance mnohonásobně zvýší.

   Na kojení otužování taky velký vliv nemá. JUDr. Prokop v článku zmiňuje, že ledová voda mléko na chvíli zastaví, já tuhle zkušenost nemám - i v průběhu plného kojení jsem trávila třikrát až čtyřikrát denně pět minut ve vodě bez zjevného vlivu, často jsem kojila bezprostředně po vylezení z vody.

   Později jsem začla otužovat i syna (velice zvolna, intuitivně, formou hry) a výsledkem je dítě, které dnes, ve svých čtyřech letech chodí doma zásadně nahé, venku, okolo domu a na zahradě od března do listopadu taky běhá nahaté (pokud jsme na zahradě déle a není příjemné počasí nechá se i obléct), kdekoliv přijdeme venku k vodě - od potůčku v lese až po rybník v arboretu, hned se vysleče a leze do vody. Studenou vodu miluje, i ve večerní vaně vyžaduje vodu o teplotě cca 26 stupňů. Jednou až dvakrát do roka má lehkou virózu nebo rýmu. 

   Tak bych chtěla říct, nebojte se to zkusit, teď právě je ideální počasí, voda akorát i pro úplného začátečníka. Několikrát jsem četla nebo slyšela doporučení pro začátečníky začít studenou sprchou. To samozřejmě taky jde, ale plavání ve studené vodě venku, na čerstvém vzduchu, který voní je mnohem příjemnější a účinnější. Já sama v nouzi studenou sprchu volím, ale je to pro mě poměrně nepříjemný zážitek s ani ne polovičním efektem, který lze bez obav zcela vynechat, nebojte se! 

   Pokud byste měly pocit, že vám můžu ještě nějak poradit, neváhejte se na mě obrátit v komentáři. Více o otužování jsem před třemi lety psala zde.

Hodně štěstí :)





 

7 komentářů:

  1. Ahoj Leni, moc vas zdravim, chtela jsem se zeptat na praktickke tipy ohledne koupele v nadrzi. Jak casto menite vodu v nadrzi a jak resite pripadny mraz? Velmi dekuji a velmi, velmi zdravim k vam do krasneho mista plneho inspirace. Ze srdce, Sarka.

    OdpovědětVymazat
  2. Milá Šárko, moc děkuji za pozdravy! Pokud je teplejší počasí a vodu nepřikrýváme víkem, je nutné ji měnit přibližně jednou za dva týdny, rostou v ní řasy na stěnách, topí se hmyz... Teď na podzim ji máme na severní straně domu, slunce na ni téměř nesvítí, pečlivě ji zakrývám víkem a voda vydrží přijatelná mnohem déle, měsíc a víc. Nedávno jsem u kamarádky vyzkoušela její nádobu s krásně čistou vodou - prý už ji tam mají víc jak šest týdnů. Napadlo nás,že to může být i tím, že ji napouštějí z vodovodu a je tedy chlorovaná. My máme ze studny, bez chloru. Aspoň jsem si podle kamarádky pořídila takový ten plastový kuchyňský cedník a lovím s ním nečistoty :) Když udeří mrazy, tak led denně rozbíjíme. Stalo se nám ale už, že nám káď promerzla doslova až do dna a nic se nestalo. Jednou jsme si káď při rozbíjení ledu poškodili sekyrkou, nicméně jsme tu prasklinu "slepili" tavnou pistolí a káď sloužila dál, i v mrazech. Taky velmi zdravím a děkuji! Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dekuji, Leni, to je skvela zprava pro nas! Bohuzel studnu nemame, tak jsme nechteli plytvat s pitnou vodou, ale kdyz vydrzi takto dlouho v sudu a je nas do neho vic, tak to je bezvadne! Mame kousek lom, kde vse voni i voda, ale ne vzdy se k nemu dostaneme, a protoze nam studena voda opravdu zacina chybet, zacala jsem hledat alternativy a Ty jsi prisla jako na zavolanou! Moc dekuji! A Vase zahrada je nadherna, voni a uklidnuje i pres fotografie na internetu! Mejte se moc krasne a jeste jednou dekuji! Mavam, Sarka.

      Vymazat
    2. Šárko, do tohoto sudu, který má obsah 500 litrů stačí napustit cca 300 - 350 litrů vody. Všichni, kdo do něho u nás chodíme měříme víc jak 180 cm a pohodlně se ponoříme až po bradu (ne všichni zároveň). Někteří naši známí mají i menší sudy o obsahu 300 litrů - ty jsou užší a štíhlý člověk se tam taky vejde, ale už se moc nepohne.

      Vymazat
    3. Dekujeme,Leni, tak kad je uz na ceste k nam! Presne, Rado zhodnotil, ze 350 litru bude stacit, my jsme spis trpaslici, tak mozna i tech 300 litru. Uz se tesime, lom je uzasne misto, ale kazdy den se k nemu nedostaneme, a jak si psala, voda z venku proste chybi, sprcha ani vana ji nenahradi! Jeste minuly tyden s nami byla i nase Violka! Mejte se moc krasne, pohlazeni, Sarka.

      Vymazat
  3. Používala jsem venkovní sprchu. Teď s příchodem mrazíků se bude na osadě už voda až do jara zavírat..., tak jen doma a to není úplně ono... Skvělé, že sdílíš zkušenosti

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo Zuzi, venku je to úplně jiné. Ale i tak je to pořád lepší než nic :)

      Vymazat