čtvrtek 6. září 2018

   Spočítala jsem, že za posledních sedm let jsem do studené nebo ledové vody vlezla víc než dvatisícesedmsetkrát. A jak jsem se nedávno dočetla v rozhovoru s Tomášem Prokopem, předsedou 1. plaveckého klubu otužilců Praha, samotné ponoření se do ledevé vody není příjemné nikomu. To, proč to člověk dělá je  stav po vylezení z vody. Hodnota endorfinů v krvi stoupne až na pětinásobek běžné výšky. A je to velmi znát. Najednou máte pocit, že nic není nemožné a celý svět je tu pro vás. Pokud máte vodu po ruce a plavete hned ráno - ideálně z pyžama rovnou do plavek - nemůžete si představit lepší začátek dne. Obecně rozšířená představa, že otužováním získáte perfektní imunitu je sice správná, ale omezená. Kromě toho vám ledová voda pomůže zbavit se většiny neduhů a nemocí od drobností, které už jste vzali za své a ani si je neuvědomujete až po sužující chronické nemoci včetně těžkých depresí, vyhoření a chronické únavy. Dočetla jsem se o pozitvním vlivu chladu na diabetes. Vyzkoušela jsem ledovou vodu v akutní fázi infekčních nemocí, jakkoliv je nepříjemné s nudlí u nosu a horečkou do studené vody lézt, úleva je okamžitá a celé onemocnění zkrácené víc než o polovinu.
V poslední době vnímám velký nárůst zájmu o otužování. Myslím, že za to může i rostoucí popularita Wima Hofa - charismatického holanďana, který v hledání přínosů chladu neváhal jít až za hranice snesitelnosti.

   A je to tak jednoduché. Stačí vám jen pevná vůle, voda se vždycky najde. Já sama jsem polovinu svého života bývala nejzimomřivější člověk jakého si umíte představit. První rok, kdy mě k plavání na podzim inspiroval rozhovor v časopisu Vlasta, jsem si říkala, že prostě jen zkusím, jak dlouho na podzim zvládnu každý den plavat v bazénu u rodičů. Představovala jsem si, že budu plavat snad celé září, možná kousek října. Nakonec jsme s mým mužem plavali až do prosince a kdyby se bazén kvůli mrazu nemusel vypustit, plavali bysme dál. Od té doby plaveme každý rok - bazén u domu je pohodlný, lom krásný, a vynález posledního roku - pětsetlitrová káď na dešťovou vodu na zahradě je praktická. Ledová voda mi doslova změnila život.

   A nakonec musím zmínit rozhovor s Violkou, která poslední tři roky plave se mnou a zbavila se tak úmorných vleklých viróz, kdy ji prakticky od listopadu do dubna nepřetržitě bolelo v krku. Tak Violka mi nedávno vyčetla, že už nebývá nemocná a nemůže zůstávat ze školy doma, ležet na gauči u krbu a háčkovat a číst. Řekla jsem jí, že jí klidně napíšu na nějaký týden omluvenku a může ho strávit na gauči, ale zdravá. Nojo, ale to není ono - řekla mi!
 
Ale proč to všechno píšu? Protože teď je ta doba, kdy je nejjednodušší začít! Venku je ještě krásně, voda venku má právě teď vesměs okolo dvaceti stupňů a plavání je moc příjemné. Zkuste to!



13 komentářů:

  1. Leni, ty jsi to tak krásně napsala, že bych tam vlezla hnedka. Teď jen popřemýšlet, kde vzít tak velkou káď, kam ji postavit a hlavně, bude u nás více pršet nebo bude úmorné sucho jako doposud??? Moc, moc zdravím a hladím takto na dálku - všechny!!! Šárka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šári, káď se dá sehnat v různých domácích potřebách. My ji napouštíme ze studny, protože z naší zelené střechy moc vody neteče. Jednou za dva týdny vodu měíme, pozalíváme zahradu a máme zase vodu co má devět stupňů :) Moc mávám vám všem♥

      Vymazat
  2. Lenko, ve čtvrtek večer jsem si to tu přečetla a úplně jsem se nadchla. A tak jsme se hned v pátek koupali v lomu - celá rodina. Jen ta dostupnost vody je pro nás horší, ale začnu se aspoň otužovat při sprchování. Díky za nakopnutí!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokračuju... Vám chci napsat... :-) Jezdím teď do blanenského lomu vlakem ráno před prací. Je to můj nakopávák. Plavat v mlžném oparu nad hladinou, s párou u pusy a sluníčkem probleskujícím na vrcholky skal je božský zážitek. Nebo dnes před tím slejvákem v úplně černé vodě... :-) Váš příspěvek mi kápl do noty, protnul se s mými pocity, že vodu ve svým životě potřebuju jinak a víc než doposud. Už v létě u Baltu jsem si říkala, co se změnilo, že mi chladná voda vůbec nevadí, koupala jsem se nejčastěji a nejdéle z rodiny. Prostě si mě to našlo a Vám Lenko moc děkuju za popostrčení. Budu jedině ráda, když už nebudu taková zimomřivka jako dřív. :-)

      Vymazat
    2. Zuzu, fandím Ti a žasnu. Nemůžu poránu vypít ani džus, musí být horký čaj, jinak se klepu. :-) Petra, Brno

      Vymazat
  3. Jé, v blanenském lomu - tak to se možná i potkáme! :) Před dvěma lety jsem v něm celý podzim plavala každé ráno v sedm. Loni pak ještě do půlky listopadu. Nakonec jsme si z časových důvodů pořídili tu káď na zahradu, plavu třikrát denně a i když mi to v lomu celé i s cestou trvalo půlhodinu, tak mi ten čas chyběl. Ale ráda bych si tam aspoň občas zašla. Ta atmosféra stojí za to, zvlášť ten ranní opar, jak píšete, spolu s projíždějícími vlaky. :) Hodně štěstí! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den,
    děkuji za tento článek.
    Hledala jsem nějaké info o otužování a pak našla tady u Vás.
    Nechtěla by jste napsat víc Vašich zkušeností s otužováním?
    Zatím s manželem jezdíme do jezera,ale vznikají otázky,jak dlouho je třeba vhodné ve vodě vydržet/plavat nebo jestli je nutná pravidelnost a třeba i to,když má člověk rýmu nebo kašel,jestli to má omezit,je lepší otužovat se ráno nebo večer atd.
    Vím,že to bude asi věc,která je na každého uvážení,ale tohle jsou takové ty praktické rady informace,které prostě nikde nepíšou a v začátku člověk moc neví :)
    A ta Vaše káď,jaké má prosím rozměry,už hledáme také a je jich ale mraky... :)
    Děkuju,s pozdravem Petra.

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den Petro :)
    Já se předně necítím moc na to moc radit. Zkušeností mám sice hodně, ale jsou specifické, odčas se rozcházejí s oficiální otužileckou doktrínou. Předně bych radila co nejvíc naslouchat svému tělu, nic nedělat "na sílu", najít si svoji cestu a přístup. Třeba k té době strávené ve vodě - já jsem v ní pokaždé necelých pět minut - tak mi to vyhovovalo když jsem začínala a voda mělo 18 stupňů a stejně mi to vyhovovalo i když se během dvou měsíců ochladila téměř k nule. Wim Hof říká, že aby se spustily žádoucí pochody v těle je potřeba být ve vodě cca okolo jedné minuty. Pokud začínáte rovnou v chladnější vodě - třeba okolo dvanácti stupňů, tak je potřeba překonat počáteční "šok" kdy máte pocit, že vás voda doslova sevře a nemůžete ani popadnout dech, to přejde během pár vteřin. Pak je vám "dobře" a po nějaké době cítíte, že máte tak akorát dost a to je dobré respektovat a vylézt.
    K tomu - jak často - tady se třeba právě s klasickými otužilci rozcházím, oni plavou třeba jednou týdně, já pravidelně třikrát denně. On ten okamžitý pozitivní efekt (endorfiny, obrovská úleva od jakýchkoliv bolestí - pokud máte - euforie atd.) trvá přibližně dvě až dvě a půl hodiny. U mě si prostě tělo pokaždé řeklo o další várku a vzhledem k tomu, že jsem žila v domě s bazénem bylo lehké mu vyhovět. :) Řekla bych zase - pokud máte možnost, najděte si svůj ideální rytmus, ale třeba jednou denně po ránu se mi zdá ideální. Večer neplavte těsně před spaním, jednak se hůř zahřejete a pak se vám s těmi rozjetými endorfiny nebude chtít jít spát a ráno vám to třeba může chybět :) Pravidelnost je dobrá, obzvlášť pokud sledujete nějaké zdravotní hledisko, ale i jen pro vás - jakmile je delší pauza, hůř se vám do vody leze.
    S rýmou a kašlem i chřipkou plavu, pomáhá to, ale jak jsem psala, je to o dost víc nepříjemné překonat zimnici nebo celkově nepříjemný tělesný stav a vysléct se do plavek, úleva ale stojí za to - tady nevím, jestli je to obecně platné, v naší rodině to tak každopádně funuje.
    Jinak nějaká literatura dostupná je, já jsem něco málo načerpala z knížky Voda a chlad (https://www.databazeknih.cz/knihy/voda-a-chlad-231743), mnohem víc mému přístupu sedí Wim Hofova metoda - k té najdete spoustu videí a článků, z knih je pěkná třeba Co tě nezabije (https://www.databazeknih.cz/knihy/co-te-nezabije-352042) - tady najdete hodně užitečných i zajímavých informací.
    Káď na vodu je to tahle - https://www.benco.cz/eshop/zahrada/nadoby-a-sudy-na-destovou-vodu/sudy-na-vodu/sud-na-destovou-vodu-500-l-s-vikem-a-kohoutkem (kohoutek jsem neinstalovali), kamarádka má třísetlitrovou a pro štíhlé postavy je dostačující.
    Hodně štěstí, krásné dny :)
    L.

    OdpovědětVymazat
  6. Děkuju za obsáhlé informace,moc nám to pomůže.Jste skvělá! :)
    Ve svém okolí neznám nikoho,kdo by měl pro otužování pochopení,natož chuť.Proto tyhle Vaše poznatky pomůžou.Zatím s manželem jezdíme každý den do jezera,sama jsem zvědavá,jak dlouho to zvládneme.Ale už teď vidím,že ta káď je nutná,především kvůli úspoře času.A večer je pravda,že už mi to tak skvělé nepřišlo... :)
    Ještě jednou děkuju a otužování zdar,Petra :)

    OdpovědětVymazat
  7. Podívejte se na ten dokument o Wimu Hofovi, odkaz je v mém textu. Není dlouhý, cca 40 minut a je velmi inspirativní! Wim Hof spojuje otužování ještě se specifickými dechovými cvičeními, která jsou velmi účinná - vyzkoušela jsem je. Krásný den :) Lenka

    OdpovědětVymazat